Popularność caravaningu rośnie w zatrważającym tempie. Wszystko za sprawą pandemii koronawirusa i trudnościami z tradycyjnymi formami wypoczynku. Hotele w Polsce pozostają zamknięte, a poszczególne europejskie kraje wprowadziły ograniczenia w zakresie przemieszczania się po ich terytorium. Ludzie spragnieni podróży oraz rekreacji przestawili się na kampery. Odbija się to również na cenach samochodów kempingowych, które w ostatnim okresie poszły mocno w górę. Czy istnieje jednak na rynku kamper do 20.000 zł? Oczywiście, że tak! Trzeba się jednak liczyć z pewnymi kompromisami i pracą własną. Największym utrudnieniem może tu być brak klimatyzacji, powszechny wśród kamperów z tego przedziału cenowego. Znaczenie ma również pochodzenie tych samochodów – kampery niezarejestrowane w Polsce podlegają pod akcyzę zależną od pojemności silnika. Za dostawczaki zza granicy napędzanymi silnikami o pojemności powyżej 2.0 litra przyjdzie nam zapłacić znacznie wyższą cenę.

Volkswagen Transporter T4

Kultowy dostawczak VW nie traci na swojej popularności, pomimo upływu wielu lat. Wielu osobom kojarzy się on głównie z budowami i busami przeznaczonymi do transportu materiałów budowlanych. Jest to także idealna baza pod budowę przestrzeni noclegowo-życiowej dla dwóch osób, chcących spróbować swoich sił w VanLife. Pojazdy te występowały również w seryjnych wersjach Multivan oraz Caravelle, posiadających pewne gotowe udogodnienia, takie jak stoliczek, czy rozkładaną kanapę. Cena tych pojazdów waha się w przedziale 5.000-15.000 zł, zależnie od stanu, przebiegu, czy posiadanej wersji wyposażenia. Za T4 z klimatyzacją, bądź gotową zabudową trzeba już liczyć 18.000-20.000 zł. Chociaż ceny potrafią sięgać nawet 40.000 zł! Wiele osób decyduje się jednak na zakup wersji blaszanej i modyfikuje ją we własnym zakresie. Najważniejsze zmiany, które należy wprowadzić w takim pojeździe to ocieplenie paki, poprowadzenie instalacji elektrycznej, montaż zlewu oraz kuchenki gazowej. Na rynku dostępne są gotowe zabudowy, dedykowane pod wymiar Transportera, które posiadają wspomniane wyposażenie. Jedynym problemem pozostaje kwestia toalety oraz prysznica, które z racji małej liczby wolnego miejsca muszą występować w wersji turystycznej. Najtańszym rozwiązaniem w kwestii prysznica jest ulokowanie zbiornika z wodą na dachu pojazdu i grawitacyjne doprowadzenie go do słuchawki prysznica. Prezentowany poniżej Transporter T4 z gotową zabudową i przebiegiem 300.000 km dostępny był w sprzedaży za 14.000 zł. Ze względu na zmiany rynkowe, aktualnie jest on wart ok. 20.000 zł.

Fiat Ducato w zabudowie alkowej

Dla osób poszukujących większych pojazdów, wyposażonych w wyodrębnioną część kuchenną oraz łazienkę, najlepszym rozwiązaniem będą samochody dostawcze z okresu 1983-1994 w zabudowie alkowej. Najpopularniejsze są tutaj Fiaty Ducato oraz Peugeoty Boxery, będące bliźniaczymi konstrukcjami. Kampery te posiadają własną zabudowę, co jest jednocześnie plusem i minusem tych konstrukcji. Minusem jest żywotność zabudów z tego okresu. Bardzo często potrafią one przeciekać, porastać grzybem, czy posiadać uszkodzenia niewidoczne na pierwszy rzut oka. Największym plusem jest tutaj wysoki gabaryt, mogący pomieścić 4-osobową rodzinę oraz duże zbiorniki na wodę czystą i szarą. Im starszy samochód, tym większe prawdopodobieństwo napraw blacharskich, czy mechanicznych. Ogrzewanie gazowe Truma z tego okresu może wymagać napraw, czy zwyczajnego czyszczenia. Można powiedzieć, że każdy kamper w zabudowie alkowej do 20.000 zł będzie posiadał własną historie i indywidualne zapotrzebowanie na przebudowy i naprawy. Prezentowany poniżej kamper z 1983 roku został wystawiony za 10.900 zł. To najlepszy dowód na to, że kamper do 20.000 zł w zabudowie alkowej to nie mit!

Ford Transit Westfalia i Reimo

Alternatywą dla Transportera T4 o bardzo zbliżonym rozmiarze, jest Ford Transit w zabudowie Westfalia, bądź Reimo wyprodukowany w latach 1990-1994. Cena tych pojazdów waha się aktualnie w przedziale 15.000 – 30.000 zł. Wspomniane wersje charakteryzują się rozkładanym dachem – tworzącym przestrzeń sypialną. Bardzo często pojazdy te posiadają gotowe zabudowy wyposażone w zlew, kuchenkę gazową i szafki. Dużym plusem Transita jest nieśmiertelny silnik 2.5 diesla, cechujący się wysoką wytrzymałością i niskimi kosztami ewentualnych napraw. Są one mniej popularne od Transporterów, jednak zwolennicy forda nie powinni mieć żadnych problemów z zakupem części do forda transita w Polsce. Prezentowany poniżej kamper został wystawiony za 15.000 zł.

Mercedes kaczka 209d

Kolejna alternatywa dla T4 oraz Transita to Mercedes. Popularne kaczki są powszechnie wykorzystywane m.in. w transporcie turystycznym w górach. To idealnie obrazuje, że jest to auto zdolne do pracy w ciężkich warunkach. Stylistyka Mercedesa 209d ma również rzeszę fanów. Prezentowany poniżej kamper z 1988 roku został wystawiony za 19.000 zł. W cenie dostaniemy lodówkę gazową, dodatkowy akumulator, zlew z pompą i zbiornikiem wody oraz automatyczną skrzynię biegów. Jest to auto zarejestrowane, z ważnym przeglądem i OC, którym teoretycznie po zakupie można byłoby dojechać na drugi koniec Europy.

Jak widać – dla chcącego, nic trudnego. Można znaleźć na rynku kamper do 20.000 zł, który zabierze Cię w niejedną podróż i pozwoli spełnić marzenie o własnym domu na kółkach.

Zaprezentowane w tym artykule ceny i propozycje są aktualne na dzień 18.01.2021. Jeżeli czytasz ten artykuł w późniejszym okresie to potraktuj ten tekst jako pewną wskazówkę i wyznacznik.

Paweł Kokot

Niespełniony pisarz zanurzony w świecie samochodów dostawczych i motorsportu. Fan kamperów, miłośnik ciszy i wojaży wszelkiej maści.

Podobne artykuły