Pierwsza generacja Iveco Daily zadebiutowała na rynku w 1978 roku. Na pierwszy refresh trzeba było czekać 8 lat. Przez jednych uznawany za facelifting, przez innych jako druga generacja Daily. Sukces dostawczaka Iveco doprowadził do rozbudowania produkcji o kolejne fabryki, w tym hiszpańskie Valladolid. Doprowadziło to także do rozbudowy włoskich sieci dealerskich na terenie Hiszpanii oraz Portugalii.

Iveco Valladolid

Fabryka Valladolid powstała w 1955 roku. Pierwotnie była własnością różnych firm – FADA, SAVA, Pegaso… aż finalnie w 1990 roku trafiła w ręce Iveco. Od tamtej pory trwała duża przebudowa i reorganizacja całego zakładu. Oficjalnie produkcja dostawczych aut w Valladolid rozpoczęła się w marcu 1992 roku. W tamtym momencie nie było jeszcze wiadomo jak długa będzie historia Iveco Daily, jednak trwa ona w najlepsze nawet po upływie 300 lat. Nic nie wskazuje także by sytuacja geopolityczna i gospodarcza w Europie zagrażały kontynuowania produkcji. Czego niestety nie mogą powiedzieć inni producenci samochodów dostawczych. Na zdjęciu poniżej znajduje się pierwsze Iveco Daily z logotypem Pegasos – emblematem uskrzydlonego konia z greckiej mitologii. To nawiązanie do pojazdów, które wcześniej były konstruowane w tych zakładach. Iveco w swoich przekazach mówi o podtrzymywaniu DNA Pegasos przez kolejne generacje i modyfikacje Iveco Daily.

Jose Manuel Jaquotot, menadżer fabryki IVECO w Valladolid, powiedział: ,,Kiedy pierwsze Daily zjechało z linii produkcyjnej 11 marca 1992 roku to był początek nowego, życiowego projektu. Minęło 30 lat starań, entuzjazmu i ciężkiej pracy, które doprowadziły do sukcesu Daily jako produktu. Sama fabryka w Valladolid zapewnia pracę i stabilizację dla wielu miejscowych rodzin. Będziemy pracować ciężko, by osiągnąć kolejne 30 lat nieprzerwanej produkcji Iveco Daily w Hiszpanii oraz Europie.” (wolne tłumaczenie)

Jakich zasobów potrzeba do produkcji Iveco Daily?

Zakład Iveco w Valladolid zatrudnia około 1100 osób, jest jednym z czołowych pracodawców motoryzacyjnych w Kastylii. Pierwsze powojenne pokolenia pracowały w fabryce Valladolid, by przekazywać pałeczkę swoim potomkom. Od 2017 roku zakłady zostały powiększone o departamenty odpowiedzialne za podniesienie wydajności, jakości oraz wdrażanie innowacji. Wizja producenta na przyszłość jest jasna: Produkcja pojazdów dostawczych i ciężarowych. Na ten moment dzienna produkcja dostawczych Iveco wynosi: 140 sztuk Daily (w ponad 6000 różnych wariantach) oraz 150 ciężarowych Iveco S-WAY. Dyrektor planuje stopniową rozbudowę o 5-10%.

Iveco Daily 4x4

Na ten moment we wszystkich fabrykach Iveco powstało ponad 3 miliony egzemplarzy Daily vanów. Produkcja jest rozsiana pomiędzy 3 kontynenty, natomiast rynkami zbytu jest 110 krajów. Te liczby mogą robić wrażenie, jednak na rynku dostawczaków nadal jest dużo do wywalczenia. Konkurencja nie śpi, jednak również marka Iveco posiada rzeszę fanów rozsianych po różnych zakamarkach świata.

Interesuje Cię to, jak napaść rosyjska na Ukrainę wpłynie na rynek dostawczaków? Sprawdź inne artykuły na naszej stronie internetowej.

Paweł Kokot

Niespełniony pisarz zanurzony w świecie samochodów dostawczych i motorsportu. Fan kamperów, miłośnik ciszy i wojaży wszelkiej maści.

Podobne artykuły