

AnacondA to pojazd specjalny, bazujący na zmilitaryzowanym Iveco Daily 4×4 MUV. Czy 4000 kg masy własnej, silnik 180 KM i modułowa konstrukcja nadwozia wystarczą by zapewnić bezpieczeństwo holenderskim marines? Oto zbiór najważniejszych informacji o owocu współpracy pomiędzy Iveco Defence Vehicles a inżynierami DEBA (DMV).
Historia zmilitaryzowanego dostawczaka
Przed debiutem Anacondy dużą popularnością cieszyło się Iveco M40E15-WM. Była to dobra, sprawdzona baza wykorzystywana przez wojska włoskie i holenderskie. Pojazdy wojskowe bazujące na pojazdach Iveco mają bardzo zróżnicowane nazewnictwo. Wynika to z odmiennych, indywidualnych potrzeb każdej armii i odpowiedniej procedury przetargowej, bądź ofertowej. Większość krajów świata stara się systematycznie modernizować armię i rozszerzać swoje możliwości obronne. AnacondA Special Operations Forces została opracowana przez Dutch Military Vehicles (pod marką IDV) by zaspokoić potrzeby holenderskiego Korpusu Piechoty Morskiej (Mariniers). Nowoczesna konstrukcja miała zastąpić m.in. Mercedesy G280. Co ciekawe, część z wycofanych G280 CDI została wylicytowana wśród prywatnych osób. Nadal można znaleźć ogłoszenia sprzedaży niesamowitych pojazdów.

Iveco MUV – warianty
W 2018 roku został zaprezentowany Iveco MUV 4×4 AnacondA w czterech różnych wariantach:
- wóz dowodzenia,
- patrolówka,
- pojazd wsparcia,
- pojazd szkoleniowy.
Każda wersja była wyposażona w niezależny system łączności, karabin maszynowy Browning M2. Opcjonalnie dostępna była również wersja z dodatkowym karabinem maszynowym dla pasażera (kaliber 7,62 mm). Oczywiście wachlarz możliwości był szeroki, zdarzały się wersje z wyrzutniami CLU zamontowanymi na obrotnicy. Co zostało z fabrycznego Daily?
IDV AnacondA – dane techniczne i wymiary
Bazowa, dopuszczalna masa całkowita pojazdu mieści się w limicie 7 ton, co daje 2 tony ładowności. AnacondA jest napędzania silnikiem diesla F1C o pojemności 3litrów i mocy 180 KM (132 kW) i momencie obrotowym 430 Nm. Napęd przenoszony jest przez automatyczną, 8-biegową skrzynię rozdzielczą. Na obu mostach znajdują się blokady mechanizmów różnicowych. Projektanci postawili na modułową konstrukcję. Pewne elementy pozostają wspólne z Iveco Daily – maska, reflektory, zderzak, grill), natomiast resztę nadwozia zaprojektowaną przez Holendrów można dowolnie demontować. Jak widać na zdjęciach, w pojeździe brakuje bocznych słupków. Dach jest podtrzymywany przez stalową podporę w przedniej, centralnej części. Samochody dostawcze z oczywistych powodów nie mają takiego rozwiązania – ma ono na celu zwiększenie zasięgu karabinu maszynowego.
Pojazd wojskowy – wymiary
- 5,27 m długości,
- 2,20 m szerokości
- 2,30 m wysokości (bez uzbrojenia).