Skoda 1203 jest dla Czechów prawdziwą legendą, która zrewolucjonizowała na zawsze czeską motoryzację. Początki kultowego dostawczaka sięgają czasów demokracji ludowej i Czechosłowacji. Rodzimy van był odpowiedzią na zapotrzebowanie ludzi i ich biznesów w zakresie transportu. Pojazd przypomina kultem polskie vany – Żuka oraz Nysę. Posiadały one liczne wady ale do dziś wiążą się z ogromnym sentymentem. Za nowatorski projekt odpowiada Daniel Hájek, będący projektantem Skody pracujący nad współczesnymi modelami.
Głównym przyczynkiem do stworzenia projektu był sentyment i nostalgia. Czeski designer wspomina czasy swojego dzieciństwa, które spędzał u swoich dziadków w gospodarstwie rolnym. Skoda 1203 była nieodłącznym elementem ich życia, ułatwiającym transport, podróżowanie. Był to także pierwszy wóz, który miał okazję prowadzić. Kiedy auto nie nadawało się już do ruchu po drogach, 15-letni Daniel szkolił w nim kunszt jazdy na terenie gospodarstwa. Te ciepłe wspomnienia skłoniły projektanta do odnowienia koncepcji czeskiego dostawczaka.
,,Zaprojektowałem nowoczesny pojazd, który jest hołdem dla legendy”
powiedział 31-letni projektant
Cały projekt jest mocno nowatorski. Ciężko doszukiwać się w nim skojarzeń z dawnymi czasami. Wspólnym czynnikiem pozostaje zbliżony kształt bryły pojazdu. Cała reszta jest już owocem fantazji i wyobraźni utalentowanego projektanta. Co sądzicie o takiej wersji?
Kultowa Skoda 1203
Model 1203 wytwarzany był początkowo od 1968 roku w czechosłowackiej (od 1993 r. w czeskiej) fabryce Škody w Vrchlabí. W 1973 roku część, a w roku 1981 całość produkcji przeniesiono do czechosłowackiej (od 1993 r. słowackiej) fabryki TAZ w Trnawie. Po przeniesieniu produkcji pojazd nosił nazwę Škoda TAZ 1203, a od roku 1993 i rozpadu Czechosłowacji, TAZ 1500.
Auto otrzymało niewielki face lifting (między innymi zamieniono prostokątne światła na okrągłe). Samochód ze względu na przestarzałą konstrukcję wycofano z produkcji w roku 1999. Kilka miesięcy po zakończeniu produkcji urządzenia do produkcji samochodu kupiła czeska firma Ocelot Auto Vladimira Matejki, która w mieście Žacléř rozpoczęła na indywidualne zamówienia produkcję samochodu pod nazwą Ocelot 1500.