Dacia uznawana jest powszechnie za markę niskobudżetową. Innymi słowy: za samochody z tym logiem przyjdzie nam zapłacić stosunkowo mniej niż za pojazdy konkurencji. Oczywiście idzie to zazwyczaj w parze z jakością, wytrzymałością czy swego rodzaju prestiżem. Wiele osób traktuje tę cechę jako zaletę – niski koszt auta oznacza zwykle niskie koszty części zamiennych oraz potencjalnych napraw. Właśnie dlatego Dacia Orient Van może bardzo namieszać w segmencie lekkich samochodów dostawczych. Oczywiście konkurencja nie śpi. Istotne znaczenie będzie miała również decyzja władz Renault, będącego głównym udziałowcem Dacii.

Czy dostawczak może być tani i dobry?

Nic tak nie działa na klienta jak obietnica niskiej ceny w połączeniu z przyzwoitą jakością. Właśnie takie oczekiwania będą miały osoby, które rozważają zakup samochodu dostawczego Dacia Orient Van. Za projekt furgonu nowej generacji odpowiada inżynier Ioan Theodor Tănase, pracujący w biurze koncepcyjnym i projektowym Dacia. Stara się on implementować do swoich projektów nowe, innowacyjne rozwiązania. W ubiegłym roku zaprezentował projekt Rebirth, który zamiast bocznych lusterek posiadał kamery wideo. Ciężko jednoznacznie ocenić przydatność takiego rozwiązania. Dotychczas najlepiej sprawdzają się kamery wideo w zastępstwie wewnętrznego lusterka wstecznego – wyjątkowo przydatny gadżet w kamperach, czy dużych furgonach. Renault pozwala na dużą swobodę wśród inżynierów Dacii, bowiem ich innowacyjne pomysły mogą z czasem pojawić się także w modelach francuskiego producenta.

Dacia Orient Van tył

Co ciekawe, droga Tănase do zostania projektantem nie była prosta. Zaczynał od pracy w fabryce, gdzie na własnej skórze odczuł trudy pracy fizycznej. Styczność z częściami i procesem produkcyjnym doprowadziła do nabycia dużej wiedzy praktycznej, którą wraz z rozwojem kariery może stosować przy nowych projektach, takich jak Dacia Orient Van. Pojazd użytkowy to duże wyzwanie projektowe, które jednak niesie za sobą realne korzyści. Ciężko wyobrazić sobie świat i gospodarkę bez samochodów dostawczych.

,,Starałem się jak najbardziej zbliżyć do designu joggera, ale jednocześnie zachować kształt samochodu dostawczego. Stworzyłem wariant użytkowy, wykorzystywany głównie do transportu towarów, inny wariant o bardzo dużej ładowności, tj. do 7,5 tony. Pomyślałem także o wersji elektrycznej o znacznym zasięgu”

Ioan Theodor Tănase

Galeria: Dacia Orient Van – koncept

Na ten moment prezentowany dostawczak to jedynie koncept, projekt. Bardzo ciężko przewidzieć, czy dojdzie do jego realizacji. Wszystko zależy tak naprawdę od Renault. To oni mają decyzyjny głos w sprawie dalszego rozwoju marki Dacia oraz wypuszczeniu na rynek nowych pojazdów. Dacia Orient Van mógłby stanowić zagrożenie dla modeli pokroju Master, czy Trafic. Takie rozwiązanie musiałoby być podyktowane utworzeniem bliźniaczych modeli, bądź ograniczeniem dystrybucji vanów Dacii do konkretnych rynków. Wiele zależy także od tego jaki sukces odniesie Dacia Bigster, czy nowa generacja Dustera.

Paweł Kokot

Niespełniony pisarz zanurzony w świecie samochodów dostawczych i motorsportu. Fan kamperów, miłośnik ciszy i wojaży wszelkiej maści.

Podobne artykuły