Technologiczny bój pomiędzy koncernami samochodowymi trwa w najlepsze. Volkswagen po blamażu związanym z aferą dieselgate stawia na pełną elektryfikację swojej gamy. W podobnym kierunku zmierza Ford, który przedstawił swój plan stopniowego przechodzenia na napęd elektryczny. Toyota inwestuje duże pieniądze w rozwój ogniw paliwowych i pojazdów na wodór. W podobnym kierunku poszło Renault, które wraz z firmą Plug Power zaprezentowało dostawczak na wodór, czyli Renault Master realizowany w ramach akcji Hyvia.
Warto zaznaczyć, że jest to na ten moment pojazd koncepcyjny – pojedynczo wyprodukowany prototyp. Będzie on testowany i udoskonalany, a może z czasem stanie się bazą pod utworzenie wersji seryjnej wodorowego dostawczaka. Ważna poza samym samochodem dostawczym jest również infrastruktura konieczna do jego tankowania. Równolegle do prezentacji wodorowego Mastera, odbyła się także zapowiedź prototypowej stacji tankowania wodoru. Tankowanie ma zajmować 5 minut, podczas gdy wodór będzie wytwarzany na miejscu za pomocą elektrolizy wody, albo dostarczany cysternami.
Renault Master H2-Tech z napędem wodorowym
Zaprezentowany Master H2-Tech posiadał ładowność na poziomie 12 metrów sześciennych, wykorzystując ogniwo paliwowe o mocy 30 kW. Głównym zadaniem ogniwa jest przekształceniem wodoru w energię elektryczną, która z kolei trafia do akumulatora o pojemności 33 kWh. Zasady działania wydają się proste i mogą przypominać fotowoltaikę, czy każde inne źródło pozyskiwania energii elektrycznej. Jeden dostawczak na wodór ma posiadać cztery zbiorniki mieszczące po 1,5 kg wodoru. Tankowanie 6 kilogramów ma zajmować około 5 minut i zapewnić imponujący zasięg 500 km!
Francuski producent samochodów zaprezentował także bardzo ciekawy model biznesowy. Stacje tankowania wodoru Hyvia będzie można wykupić, wydzierżawić albo wynająć. Pierwsze stacje mają pojawić się na terenie we Francji. Nie można wykluczyć zastosowania ich także przez inne dziedziny życia. Wodór jest bowiem wykorzystywany podczas produkcji stali, czy obróbki szkła. Stacje tankowania wodoru Hyvii będzie można kupić, wydzierżawić lub wynająć.
Dostawczak na wodór – różne wersje
W ramach współpracy Renault i Plug Power planowana jest rozbudowa pojazdów napędzanych wodorem. Nie chodzi jedynie o samochody dostawcze. Pojazdy komercyjne (LCV) są priorytetem, bowiem stanowią podstawę funkcjonowania krajowych gospodarek. Niewykluczone że z czasem pojawią się również wersje osobowe. Do gamy dostawczaków jeszcze w tym roku kalendarzowym może dołączyć minibus oraz skrzyniowiec.