Euro NCAP to niezależna instytucja badawcza w Europie, której celem jest poprawa i ocena bezpieczeństwa pojazdów, które trafiają ostatecznie do sprzedaży. Każdy kontynent posiada własną agencję tego typu, które różnią się nieco swoimi kryteriami oceny oraz samymi testami. Na pewno każdy z Was kojarzy testy zderzeniowe samochodów, gdzie auto z manekinami jest rozpędzane do pewnej prędkości a następnie uderza w ścianę, słup, bądź inny pojazd. Ocena bezpieczeństwa przeszła dość dużą ewolucję w ostatnich latach, gdzie coraz większą uwagę skupia się na zapobieganiu zdarzeniom, a nie niwelowaniu ich skutków. Czy elektryczny Transit to najbezpieczniejszy dostawczak na rynku? Jaką nagrodę otrzymał w testach zrealizowanych przez euro NCAP?
Test bezpieczeństwa E-Transit
E-Transit otrzymał złotą nagrodę w testach bezpieczeństwa zrealizowanych przez insytut ds. bezpieczeństwa pojazdów w Europie. Tym samym, udało się osiągnąć taki sam rezultat jak w przypadku jedynej wersji spalinowej dostępnej w Europie, czyli silników wysokoprężnych 2.0 Ecoblue. Najważniejszego znaczenia nie miały tu jednak same różnice konstrukcyjne pomiędzy elektrycznym Transitem a wersją tradycyjną, co zastosowane systemy bezpieczeństwa i innowacyjne technologie zaimplementowane w ten samochód dostawczy. Czy to wystarczy by określić e-Transit jako najbezpieczniejszy dostawczak na rynku?
Jakie systemy bezpieczeństwa zasługują na szczególną uwagę? Sensory połączone z systemem wykrywania pieszych potrafią poinformować pojazd o konieczności nagłego (autonomicznego) hamowania, bądź zmiany kierunku jazdy. Samochód jest w stanie samemu zareagować, gdy na torze jazdy pojawi się nagle jakaś przeszkoda. Oczywiście, nie ma rozwiązań idealnych. Z oczywistych względów, nie ma możliwości by np. zatrzymać w 2 sekundy samochód dostawczy rozpędzony do 140 km/h. Gdyby to udało się osiągnąć, wówczas najbezpieczniejszy dostawczak stałby się jednocześnie najbardziej bezpiecznym pojazdem w historii! Wśród zaawansowanych systemów znalazły się także: asystent pasa ruchu z funkcją utrzymywania toru jazdy, funkcja rozpoznawania znaków drogowych i wyświetlania stosownych monitów kierowcy, czy chociażby analizatory zachowania innych uczestników ruchu. Warto także nadmienić, że systemy te są cały czas rozwijane i rozszerzane o nowe, które m.in. niwelują siłę bocznego wiatru, czy ułatwiają wykonywanie manewrów z przypiętą przyczepką.
Jak najbezpieczniejszy dostawczak poradził sobie w testach Euro NCAP 2022? Udoskonaleniu wymaga tak naprawdę jedynie system utrzymywania pojazdu w liniach. Cała reszta systemów sprawiała się bez zarzutów. Instytut wykonał symulacje zbliżania się do zaparkowanych pojazdów, jak i reagowania na gwałtowne hamowanie pojazdu znajdującego się przed Fordem e-Transit. Nie mogło zabraknąć klasycznego testu – dziecka wbiegającego na jezdnię, jak i pieszych wskakujących przed maskę samochodu dostawczego. Skupiono się na użytkowaniu pojazdu w warunkach miejskich, przy dużym natężeniu bodźców i najbardziej intensywnym działaniu wszelkich technologii w zakresie bezpieczeństwa.
Najbezpieczniejszy dostawczak – nasze TOP3
Czy elektryczny Transit to najbezpieczniejszy dostawczak w Europie? I tak, i nie. Konkurencja jest naprawdę silna! Nie jest również tak, że jeden model wyróżnia się w każdym aspekcie na tle pozostałych. Ważny jest również gabaryt. Wśród średnich dostawczaków królują Ford Transit Custom oraz VW Transporter T6. Nasz osobisty wybór to Ford Transit, który ewolucyjnie rozwija swoje systemy z roku na rok. Nie można jednak zapomnieć o tym, że na horyzoncie pojawił się nowy faworyt. Fiat Ducato 2022 zanotował olbrzymią poprawę względem testu poprzedniego modelu. Z przeciętnej oceny i brązowego medalu, udało mu się uzyskać wynik bezpieczeństwa 88/100 i jako pierwszy dostawczak uzyskał platynowe wyróżnienie. Co ciekawe, tego samego nie można powiedzieć o bliźniaczych konstrukcjach – Peugeot Boxer, Citroen Jumper i Opel Movano uzyskały niższe oceny od swojego teoretycznego bliźniaka. Gdybyście zatem zastanawiali się na który model postawić, nowe Ducato będzie bez wątpienia dobrym wyborem. Chociaż osobiście postawilibyśmy na Forda!