Fiat rozpoczął 2022 rok od wprowadzania elektrycznych wersji swoich samochodów dostawczych. Elektryczne Ducato jest już dostępne do kupienia w salonach. Kolejną nowością dostępną w wariancie elektrycznym ma być Fiat Scudo. Oczywiście producent nie zapomniał także o tradycyjnych silnikach wysokoprężnych. Jak nowe Scudo wypada na tle konkurencji? Historia tego modelu rozpoczęła się już w 1996 roku! Co warte odnotowania, nowy Fiat Scudo wyprze z rynku Fiata Talento. Zupełnie odwrotną sytuację mieliśmy w połowie lat 90-tych XX wieku. Coś się kończy, coś się zaczyna…

Kilka słów o historii włoskiego dostawczaka

Mamy rok 1994. W kuluarach włoskiego Val di Sangro zapada oficjalna decyzja o zakończeniu produkcji Fiata Talento. Jednocześnie koncern Fiat nawiązuje współpracę z PSA w zakresie tworzenia bliźniaczych modeli samochodów dostawczych. Zaawansowane prace i walka o wywalczenie pozycji na rynku transportowym daje owoc w postaci Fiata Scudo, Citroën Jumpy oraz Peugeot Expert. Samochody były dostępne w kilku konfiguracjach i długościach, wypełniając niszę średnich dostawczaków. Rozwój technologiczny i duża konkurencja pozwoliły na premierę nowej generacji w 2006 roku. Ponownie mieliśmy do czynienia z konstrukcją bliźniaczą do Citroena i Peugeota. Co ciekawe, również Toyota była zaangażowana w prace konstruktorskie nad drugą generacją z 2006 roku. Efekt? Toyota ProAce.

Produkcja została zatrzymana w 2016 roku za sprawą przywrócenia do łask starego modelu Talento. Historia bywa jednak bardzo przewrotna i w 2022 roku czeka nas kolejny powrót do modelu Scudo. Czego się po nim spodziewać? Rozwiązań stosowanych w Fiacie Ducato w nieco mniejszej skali. To nie są żarty. Nawet niektóre części zostały wprost zapożyczone z pełnowymiarowego furgonu.

Scudo 2022 – dane techniczne

Nowy Fiat Scudo to czysto kompromis pomiędzy samochodem osobowym a dostawczym. Widać to zarówno w jego gabarycie, jak i samym zaprojektowaniu. Deska rozdzielcza oraz kabina kierowcy przypominają w pełni funkcjonalny samochód osobowy z całą masą udogodnień. W Scudo zaimplementowano kompletny pakiet izolacji, które minimalizują wszelki hałas i wstrząsy dochodzące do kierowcy z zewnątrz pojazdu. Wśród dostępnych systemów bezpieczeństwa znalazł się inteligentny system ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), który łączy w sobie funkcje rozpoznawania znaków drogowych, automatyczny hamulec awaryjny, system ostrzegania o zjechania z pasa ruchu, czujnik martwego pola. Zwieńczeniem całości jest elegancka kamera cofania z panoramicznym widokiem 180°.

Fiat Scudo wnętrze i deska rozdzielcza

Fiat Scudo dostępny jest zarówno w wariancie osobowym (do 9 miejsc siedzących), jak i typowo transportowym. Wymiary zewnętrzne są bardzo kompaktowe – mniej niż 5 metrów długości, przy wysokości bazowej 1,9 metra. Wśród dostępnych jednostek spalinowych znalazły się silniki diesla: 1.5l (102 i 120 KM), 2.0l (145 KM i 177 KM). Wśród dostępnych skrzyni biegów znalazły się warianty 8-biegowe – zarówno skrzynia manualna, jak i automatyczna.

Elektryczny Fiat Scudo

Najważniejsza informacja to zasięg na poziomie 330 km. Na aktualne standardy jest to naprawdę dobre osiągnięcie. Trzeba jednak brać poprawkę na ten wynik. Zasięg prezentowany przez producenta zawsze jest nieco zawyżony i nie przedstawia pracy z pełnym załadunkiem i jazdy np. po mieście. Jeśli jednak będziemy w stanie pojechać tym vanem 300 kilometrów bez żadnego ładowania to jest to doprawdy ciekawa propozycja. W ofercie znalazły się dwa warianty akumulatorów – 50 i 75 kWh. Pojazd można ładować zarówno prądem zmiennym do 11 kW oraz prądem stałym do 100 kW. Naładowanie akumulatora do 80% zajmie 45 minut, jednak ładowanie w przedziale 80-100% wymaga już nieco więcej czasu. Moc elektrycznego dostawczaka wyniesie 136 KM (100 kW).

Fiat e-Scudo / elektryczny Fiat Scudo
Fiat e-Scudo

Galeria: Fiat Scudo

Oto porcja zdjęć nowej generacji Fiata Scudo z 2022 roku. Widać, że wprowadzone zmiany mają charakter ewolucyjny – nawiązują do starych modeli w nieco nowszej stylistyce. Na uwagę zasługują także nowe systemy zapobiegania kolizjom drogowym, których zakres uzależniony będzie od zakupionej wersji wyposażenia.

Paweł Kokot

Niespełniony pisarz zanurzony w świecie samochodów dostawczych i motorsportu. Fan kamperów, miłośnik ciszy i wojaży wszelkiej maści.

Podobne artykuły