Caravaning rośnie w siłę z roku na rok. W 2021 roku zarejestrowano ponad 2,2 tysięcy nowych samochodów kempingowych. Jest to liczba dwa razy większa niż w 2020 roku, gdy mówiło się o masowej popularności kamperów w związku z pandemią i lockdownami. Pieniądze tracą na wartości dlatego warto je inwestować długoterminowo. Niektórzy wybierają grunty, inni stawiają na mieszkania czy chociażby kroptowaluty. Coraz więcej osób wybiera inną ścieżkę, jaką jest inwestycja w kampera. Ile można zarobić? Jakie niesie za sobą ryzyka? Zapraszamy do kompendium wiedzy o inwestycjach w caravaning.
Ile kosztuje kamper na wynajem?
Tanio niestety nie jest. Za nowego kampera z dobrym wyposażeniem trzeba zapłacić ok. 250-500 tysięcy złotych. Chociaż przy aktualnym wzroście cen, można spotkać się także z ofertami kilkuletnich kamperów w cenie sięgającej 250 tysięcy złotych. Zazwyczaj jest jednak ono uzupełnione wyposażeniem dodatkowym nabytym przez właściciela przez kilka lat użytkowania. W przypadku wyboru własnej konfiguracji trzeba się także liczyć z kilkumiesięcznym okresem oczekiwania, chociaż można na rynku trafić na kampery w najpopularniejszych wersjach. Pewną alternatywą jest także kupno tańszych pojazdów, np. klasycznych i zrobienie odpowiedniego marketingu wokół wynajmu klimatycznych pojazdów z duszą. Trzeba się jednak liczyć z tym, że takie pomysły czasami okazują się skarbonką bez dna dlatego inwestycja w kampera starszego niż 2000 rocznik to raczej domena osób posiadających wiedzę z zakresu mechaniki pojazdów i blacharstwa. Jak sami wskazaliśmy w jednym z artykułów, kamper do 20.000 zł to nie fikcja. Wymaga jednak bardzo dużo pracy, by ktoś zechciał zapłacić za jego wynajem.
Generalna zasada jest taka, że im większą wiedzę posiadasz tym więcej środków możesz zaoszczędzić. Znaczenie ma również forma zakupu. Jeżeli założysz działalność gospodarczą, której głównym obszarem działalności będzie wynajem kampera to przysługuje Ci pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków z nim związanych.
Inwestycja w kampera – okazjonalne wypożyczanie czy sieć pojazdów?
Im więcej kamperów posiadasz, tym więcej możesz zarobić. Nie jest to jednak biznes łatwy. Kampery wynajmuje się zazwyczaj w sezonie urlopowym, natomiast poza nim trzeba zainwestować w odpowiedni marketing aby zachęcić do wynajmu, np. zimą. Kampery całoroczne wymagają także nieco innego wyposażenia – efektywnego systemu ogrzewania, czy chociażby zabezpieczenia zbiorników z wodą przed zamarznięciem. Fanów karawaningu nie brakuje, musisz jednak postarać się by to Twoja oferta przekonała do siebie potencjalnych klientów. Jasne zasady wynajmu, konkurencyjne stawki, dobre renoma i przejrzystość – to absolutne podstawy prowadzenia takiego biznesu. Wynajem kampera nie jest tani, a ludzie chcą spędzić urlop bez jakiegokolwiek stresu. Dbanie o kwestie techniczne należą do Twoich obowiązków. Będziesz musiał zatem rozważyć zatrudnienie mechanika, bądź podjęcie stałej współpracy z zakładem mechanicznym. Z biznesowego punktu widzenia, wynajem jednego kampera nie jest zbyt opłacalny. Pamiętaj, że na kamperach zarabiają się głównie przez 3 miesiące w roku. To jak wykorzystać pozostałe 9 miesięcy zależy już tylko od Ciebie.
Inwestycja w kampera – jakie koszty stałe trzeba ponosić?
Czy zakup kampera to Twoje jedyne zmartwienie? Niestety nie. Wynajmując kampery musisz się liczyć z masą wydatków dodatkowych. Pełny pakiet ubezpieczenia dla pojazdów kempingowych to ok. 15-30 tysięcy złotych. Kolejne koszty napraw to serwis w autoryzowanym punkcie, który wynika z zapisów gwarancyjnych. Jest on droższy niż u podmiotów prywatnych, jednak tego właśnie wymaga gwarancja. Kolejne wydatki to marketing i przechowywanie pojazdów poza sezonem. Wartość Twojego kampera będzie maleć z roku na rok, chociaż ostatnie anomalie na rynku motoryzacyjnym pokazują, że można sprzedać używanego kampera w cenie nowego. Ciężko ocenić, czy takie sytuacje będą się jeszcze powtarzać. Bardzo ważne jest także dobranie odpowiedniego ubezpieczenia – jeżeli samochód będzie wynajmowany to trzeba o tym poinformować ubezpieczyciela podczas zawiązywania umowy. Zupełnie inne stawki są przewidziane dla osób prywatnych, które podróżują kamperem we własnym zakresie.
Inwestycja w kampera – czy to się opłaca?
Przeprowadźmy prostą kalkulację. Wynajmujesz kampera przez 80 dni w roku za stawkę na poziomie 500 zł za jeden dzień, zyskujesz 40.000 zł przychodu. Podatek VAT w tym wypadku wyniesie 8.000 zł + kolejny podatek do opłacenia to podatek dochodowy (zależny od formy opodatkowania). Za ubezpieczenie przyjdzie Ci zapłacić minimum 15 tysięcy złotych. Za naprawy i serwis przyjdzie Ci zapłacić ok. 5 tysięcy złotych. Do tego wóz trzeba przechować, wydać klientom, wyczyścić, przygotować do zimy i odpowiednio rozreklamować… Sprawa nie jest taka kolorowa jakby się mogło wydawać, prawda? To jednak nie powinno Cię zniechęcać. Inwestycja w kampera to dobre posunięcie biznesowe jeśli ma się odpowiedni pomysł i środki na jego realizację.