Fiat Ducato to samochód wszechstronny – jak na dostawczaka przystało. Powszechnie uznaje się, że jest to najpopularniejsza baza pod kampera na całym świecie. Sprawdza się on jednak również w innych dziedzinach życia, czego najlepszym dowodem jest najnowsze zamówienie Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie. WSPRiTS zamówiło 16 karetek od polskiej firmy AMZ-Kutno S.A. Pierwsze 6 pojazdów zostało przekazane do służby po świętach bożonarodzeniowych. W tym tygodniu na drogi trafiło kolejne 10 karetek, które będą nosiły pomoc do pacjentów w stolicy. Najnowszej generacji karetki mają być wykorzystywane w sytuacjach zagrożenia życia oraz w ramach pomocy osobom zakażonym koronawirusem.

Karetka Ducato – wyposażenie

Pojazdy służb ratunkowych, powstałe na bazie Fiata Ducato, spełniają standardy ambulansu typu C. Jest to najwyższy standard bezpieczeństwa oraz jakości występujący w Polsce. Karetki posiadają systemy bezpieczeństwa – ABS, kontrolę trakcji ASR, system skracania drogi hamowania EBD oraz stabilizację toru jazdy ESP. Całość uzupełniają wentylowane hamulce, znajdujące się na obu osiach. Na potrzeby medyków, w vanie zamontowano również mobilny defibrylator z możliwością teletransmisji danych do centrum. Umożliwia to przesyłanie informacji do lekarza znajdującego się na dyżurze jeszcze w trakcie transportu pacjenta do szpitala. Nie zabrakło również nosz, respiratorów, transportera i urządzeń do kompresji klatki piersiowej. W pojeździe znalazły się trzy instalacje elektryczne, niezależne od siebie. Dwa z nich mają napięcie 230V, a jedno pomocnicze 12V. Karetki wyposażono w instalację tlenową, LEDowy systemy oświetlenia, klimatyzację automatyczną oraz webasto. Kabina kierowcy została oddzielona od przedziału medycznego szczelną przegrodą z oknem.

Fiat Ducato - karetki w Warszawie

Zamówione karetki na bazie Fiata Ducato mają wypełnić zapotrzebowanie, które powstało w wyniku pandemii koronawirusa. W szczytowych momentach, kiedy Warszawę obejmowano czerwoną strefą, ratownicy medyczni zalewani byli telefonami, a liczba ich interwencji wzrosła blisko dwukrotnie. Ta sytuacja najlepiej uwydatniła braki w warszawskim sektorze ratowniczym i poniekąd wymusiła kolejne inwestycje. Warto również zaznaczyć, że nowe wozy ratownicze napędzane są nową generacją silników diesla, spełniających normy emisji spalin Euro 6. Modernizacja floty pojazdów dołoży zatem małą cegiełkę w walce z zanieczyszczeniami powietrza w Warszawie.

Paweł Kokot

Niespełniony pisarz zanurzony w świecie samochodów dostawczych i motorsportu. Fan kamperów, miłośnik ciszy i wojaży wszelkiej maści.

Podobne artykuły