

Intel to światowy gigant w zakresie tworzenia procesorów oraz układów scalonych do urządzeń elektronicznych. Przez ostatnie lat, spółka rozpoczęła inwestycje w inne firmy, które zajmują się nowymi technologiami. Przykład? Marka Mobileye, odpowiedzialna za konstrukcję inteligentnych systemów antykolizyjnych. i kamer. Firma pracuje także nad pojazdami autonomicznymi, sygnowanymi marką Udelv. Pandemia koronawirusa i aktualna sytuacja rynkowa przyczyniły się do wzrostu zainteresowania pojazdami autonomicznymi wśród firm kurierskich oraz logistycznych.
Autonomiczny Udelv na ulicach Francji i Izraela jeszcze w tym roku!
Autonomiczny dostawczak marki Udelv posiada roboczą nazwę Transporter. Nazwa tak prosta i oczywista, że do czasów masowej produkcji może ulec zmianie. Szczególnie, że model Transporter od lat kojarzony jest z dostawczakami Volkswagena – od kultowego ogórka, przez nieśmiertelne T4, aż po najnowszego Transpotera T6.1. Skupmy się jednak na vanach Udelv. Każdy pojazd będzie wyposażony w kilkanaście kamer rozmieszczonych po obwodzie pojazdu. Ich praca będzie wspomagana przez 6 radarów oraz system LIDAR. System LIDAR w czasie rzeczywistym oblicza odległość pomiędzy pojazdem, a innymi obiektami i samochodami.

Sugerowana przez producenta prędkość maksymalna pojazdu, gwarantująca bezpieczne działanie wszystkich systemów, ma wynieść 104 km/h. Poza funkcją autonomiczną, pojazd będzie również posiadał funkcję przejścia w tryb zdalnej kontroli. Będzie to działać na podobnej zasadzie do rozwiązań z gier komputerowych – operator z specjalnym kontrolerem, będzie mógł prowadzić pojazd oddalony nawet o kilkadziesiąt kilometrów.
Testy drogowe autonomicznych Transporterów mogą rozpocząć się już pod koniec 2020 roku na wybranych drogach Francji i Izraela.
Autonomiczne pojazdy to przyszłość motoryzacji?
Dostawczak Udelv nie przeszedł jeszcze testów torowych, a już cieszy się niemałym zainteresowaniem branży. Najlepszym tego dowodem jest zamówienie tysiąca autonomicznych samochodów dostawczych przez firmę Donlen. Specjalizuje się ona w zarządzaniu flotami dostawczaków oraz ich wynajmem w celach komercyjnych. Jest to najprawdopodobniej rekordowe zamówienie w branży autonomicznych dostawczaków.
Pandemia przyspieszyła wzrost popytu na autonomiczne dostawczaki, z uwagi o obawy odbiorców o swoje bezpieczeństwo. Koronawirus wymusił zmiany w firmach transportowych. Koszty całościowego transportu potrafią sięgać nawet 53% całkowitego kosztu towarów. Tymczasem do 2030 r. wolumen dostaw kurierskich w miastach może wzrosnąć o 75-80 proc., co wymagać będzie zwiększenia liczby samochodów dostawczych o 36 proc.
prof. Amnon Shashua
Prognozy pokazują, że rosnące zapotrzebowanie na usługi transportowe, przy rosnących kosztach utrzymania pracownika, mogą doprowadzić do bardzo dużego zainteresowania autonomicznymi dostawczakami. Udelv to jedynie wierzchołek rozbudowanych zmian cywilizacyjnych i gospodarczych, które czekają nas przez najbliższe kilkanaście lat.
