Rok 2020 przechodzi do historii jako najgorszy rok od czasów II Wojny Światowej. Do historii przechodzi także przestarzała flota pojazdów, zasilająca szeregi państwowej spółki pocztowej. Poczta Polska rozpoczęła wielki proces modernizacji swoich pojazdów. Nie chodzi jeszcze o auta elektryczne, a dostawczaki spełniające najnowsze normy emisji spalin. Inwestycja ma doprowadzić do redukcji emisji szkodliwego CO2 o 600 ton rocznie.
Poczta Polska stawia na dostawczaki Peugeot
Na ten moment zakupiono ponad 400 samochodów dostawczych Peugeot Boxer, które trafiły do regionalnych placówek Poczty Polskiej. Uzupełniono je o 18 samochodów ciężarowych Iveco, które mają dopuszczaną masę całkowitą powyżej 3 500 kilogramów. Jest to pierwsza partia dużego zamówienia, które zostało zatwierdzone w 2020 roku. Pozostała część ma trafić do użytku w połowie 2021 roku – łącznie ma to być aż 1064 nowych aut dostawczych, z czego 1024 z nich to Peugeoty Boxery. Cel jest szczytny pod każdym względem – modernizacja floty pojazdów może przyczynić się zarówno do poprawy jakości świadczonych usług, jak i obniżyć emisję szkodliwych spalin do atmosfery. Można powiedzieć, że Poczta Polska rzuca rękawicę w stronę firm kurierskich działających na terenie Polski. Możemy spodziewać się podobnych ruchów po stronie największych firm logistycznych i kurierskich w najbliższym czasie. Pozostała część zamówienia dotyczy ciężarowych Iveco, które wykorzystywane są głównie do przesyłek międzynarodowych.
Nowe samochody w znaczącym stopniu odmłodzą flotę Poczty Polskiej. Pojazdy marek Peugeot oraz Iveco zajmą miejsce wyeksploatowanych aut, których wiek oraz przebieg uniemożliwiały komfortową i efektywną realizację dostaw. Ponadto wymiana floty przyniesie w efekcie w 2022 roku zmniejszenie emisji CO2 o ok. 600 ton rocznie, zaś wymiana kolejnych aut pozwoli w roku 2025 na osiągnięcie tego zmniejszenia na poziomie 2400 ton
Andrzej Bodziony, wiceprezes Poczty Polskiej S.A
Warto zaznaczyć, że wszystkie wymienione samochody są i będą użytkowane na zasadach leasingu. Leasingodawcą dostawczaków Peugeot jest firma ING Lease. Umowy zostały podpisane na okres 48 miesięcy z możliwością wykupu. Uwzględniając politykę firmy i jej dotychczasową działalność można uznać za pewnik, że pojazdy ostatecznie zostaną wykupione przez spółkę skarbu państwa.