Informowaliśmy was w jednym z ostatnich wpisów o zakończeniu kolejnego etapu konkursu Norowego Centrum Badań i Rozwoju na projekt polskiego samochodu dostawczego z napędem elektrycznym, bądź wodorowym. Najwyższe noty otrzymała spółka Innovation AG, o czym możecie przeczytać tutaj. W tym wpisie przedstawimy Wam wizualizacje koncepcyjne vanów przygotowane przez podmioty, które zakwalifikowały się do finansowania rządowego. Czy tak będą wyglądały w przyszłości polskie dostawczaki elektryczne?

Innovation AG – dostawczak o napędzie elektrycznym

Polskie dostawczaki elektryczne | Innovation AG

Projekt złożony przez Innovation AG w zakresie budowy elektrycznego vana spotkał się z wysokimi ocenami i prognozami sfinalizowania konceptu w przyszłości. Wysoką ocenę zawdzięczają między innymi rozwiązaniami, które zostały już wprowadzone dotychczas. Należy tutaj wymienić: elektryczne dostawczaki testowane przez InPost, jak i elektryczne samochody terenowe wykorzystywane w KGHM oraz Zklastrze. Przedstawione rozwiązania zakładają również dalsze wykorzystanie baterii w magazynach energii, po demontażu z pojazdu.

Autobox Innovations – elektryczny van

Polskie dostawczaki elektryczne | Innovation AG

Kolejny projekt elektrycznego vana stawia głownie na praktyczne rozwiązania. Ciężko tutaj mówić o futurystycznym designie. Projekt Autobox Innovations przypomina tradycyjne pojazdy ciężarowe, w nieco mniejszym wydaniu. Prosta kabina kierowcy ma być rozdzielona od kontenerowego nadwozia, by poprawić bezpieczeństwo. Bardzo możliwe, że tradycyjne lusterka zostaną zastąpione systemem czujników i kamer, badających otoczenie elektrycznego vana w czasie rzeczywistym.

Konsorcjum: Sieć Badawcza Łukasiewicz – wodorowy dostawczak zasilany z ogniw paliwowych

Polskie dostawczaki elektryczne | Innovation AG

Kolejny projekt należy do Konsorcjum Sieci Badawczej Łukasiewicza. Innowacyjna konstrukcja ma być zasilana przy użyciu ogniw paliwowych, które charakteryzują się wysoką sprawnością energetyczną. Przedstawiony w projekcie van MMI, ma mieć zasięg 400 km na jednym ładowaniu.

Konsorcjum: Fabryka Samochodów Osobowych Syrena w Kutnie, MPOWER oraz Ekoenergetyka Polska – elektryczny van zasilany z ogniw paliwowych

Polskie dostawczaki elektryczne | Innovation AG

Ostatni projekt należy do konsorcjum stworzonego przez jedne z najlepszych polskich firm motoryzacyjnych. Co prawda, zarówno syrenka, jak i MPOWER swoje dotychczasowe działania skupiały na innych branżach motoryzacji. Jednak wszyscy idziemy z duchem czasu. Ostatnia wizualizacja jest najbardziej rozbudowana i stanowi swoisty kompromis pomiędzy starą generacją dostawczaków, a przyszłością. Klasyczna bryła vana, uzupełniona nietuzinkowym przodem i elektryczno-wodorową mieszaniną!

Czy polskie dostawczaki elektryczne nie są na przegranej pozycji?

Wszystkie przedstawione grafiki to jedynie koncepty wizualne. Tego czy polskie dostawczaki elektryczne staną się rzeczywistością dowiemy się w niedalekiej przyszłości. Niektóre spółki rozważają rozpoczęcie produkcji w 2024/2025 roku. Istnieje jednak ryzyko, że do tej pory konkurencja rozwinie swoje dostawczaki z napędem elektrycznym do tego stopnia, że polskie innowacje będą stanowiły jedynie nieśmieszny relikt przeszłości. Trzymamy kciuki żeby tak się jednak nie stało! Należy docenić fakt, że ze strony polskich instytucji pojawia się finansowanie inwestycji w nowe technologie.

Paweł Kokot

Niespełniony pisarz zanurzony w świecie samochodów dostawczych i motorsportu. Fan kamperów, miłośnik ciszy i wojaży wszelkiej maści.

Podobne artykuły