

Z początkiem nowego roku obudziliśmy się w kompletnie nowej rzeczywistości. Dotyczy to zarówno kwestii podatkowych (słynny Nowy Ład), cen towarów i usług, czy chociażby rachunków za prąd i gaz. Ciężko doszukiwać się w tym wszystkim jakiś pozytywów. Kolejną zmianą wprowadzoną z dniem 1 stycznia 2022 roku jest nowy taryfikator mandatów. W przypadku niektórych wykroczeń jest on znacznie przesadzony i ma być jedną z wielu metod łatania dziury budżetowej. My jednak skupiamy się na tym, o co apelowaliśmy już od samego początku naszej działalności. Sześciokrotnie zwiększono karę finansową za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Czy przeciążony bus stanie się reliktem przeszłości?
Czy wyższe mandaty zmienią zachowanie kierowców?
Jeszcze w 2021 roku, karą przewidzianą przez polskie przepisy prawa za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu był mandat karny w wysokości od 20 do 500 zł. Pomijając już dolną granicę, nawet pięćset złotych nie robiło na kierowcach dostawczaków większego wrażenia. Przeciążony bus, przeładowany furgon stanowiły codzienność na polskich drogach. Przeciętny patrol Inspekcji Transportu Drogowego w ciągu jednego dnia potrafi ukarać kilkudziesięciu kierowców, gdzie średnio 80% kontrolowanych samochodów dostawczych nie trzyma się dopuszczalnej wagi! Z resztą, przykłady mogą mówić same za siebie: przeładowany dostawczak, 8,5 tony zamiast 3,5.

O ile wcześniejsze kary nie budziły najmniejszego respektu wśród przewoźników i firm transportowych, tak nowy taryfikator może przyczynić się do zmniejszenia liczby przypadków przeładowanych dostawczaków. Od 2022 roku kara za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu może wynieść 3.000 zł. Taką kwotę już ciężej wkalkulować w ewentualne ryzyko. Dzięki wyższej karze, kierowcy mogą zrozumieć, iż bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest dokonanie np. dwóch kursów z mniejszym ładunkiem, niż przeładowywanie na siłę dostawczaka by przewieźć cały towar za jednym razem. W wielu województwach przez cały styczeń organizowana była akcja policyjna BUS, która miała na celu kontrolowanie samochodów dostawczych, które wyglądają na przeciążone bądź uszkodzone. Rekordzista z województwa wielkopolskiego posiadał nadwyżkę masy na poziomie 2600 kilogramów, co skończyło się mandatem karnym w wysokości 2.500 zł. Mamy nadzieję, że funkcjonariusze ITD nie będą pobłażliwi dla kierowców, którzy stanowią realne zagrożenie w ruchu lądowym.

Przeciążony bus – nasze testy bezpieczeństwa
Pamiętajcie, że masa pojazdu i ciężar przewożonych dóbr mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa drogowego. Przeciążony bus oznacza dłuższą drogę hamowania, problemy z sterownością (szczególnie przy skręcaniu), nienaturalne zachowanie pojazdu oraz realne niebezpieczeństwo dla samego kierowcy. Codziennie na drogach giną kierowcy przygnieceni przez ciężar przewożonych towarów. Wszystko za sprawą przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i złego zabezpieczenia rzeczy w części ładunkowej.