Resor piórowy to istotny element zawieszenia pojazdu, podtrzymujący nadwozie na określonej wysokości i tłumiący drgania generowane w trakcie jazdy. Po raz pierwszy zastosowano go w Wielkiej Brytanii na początku XIX wieku. Rozbudowane wozy konne musiały być dostosowane do potrzeb transportu. Konstrukcja konnych wozów była bardzo prosta ale nie doskonała. Wymyślono więc sposób by zredukować siły przekazywane z kół na część załadunkową, bądź podróżną. Współcześnie znajdują one zastosowanie głównie w samochodach dostawczych i ciężarowych. Resory cechują się właściwościami amortyzującymi – sprężynowymi. Łagodzą oddziaływanie wybojów i innych nierówności na które natrafiają koła pojazdu.
Resor piórowy – budowa i liczba piór
Resor piórowy, jak wskazuje jego nazwa, złożony jest z piór resoru, nazywanych również lagami resoru. Są to wytrzymałe płaskowniki ze stali sprężynowej, podtrzymujące zawieszenie samochodu. Resory umieszczone są równolegle do wzdłużnej osi pojazdu. Liczba piór uzależniona jest od ciężaru pod jakim musi pracować resor, jak i rodzaju zawieszenia.
Za dobry przykład może posłużyć resor do forda transita, który występuje w kilkunastu wersjach. Zależnie od rodzaju zabudowy oraz przeznaczenia vana, można się spotkać z resorami jednopiórowymi, trzypiórowymi a nawet pięciopiórowymi. Długie, wysokie furgony, bądź skrzyniowce wymagają dodatkowego wzmocnienia zawieszenia poprzez użycie kolejnych piór. Każda kolejna laga resoru jest krótsza od pióra sąsiadującego. Można spotkać się z konstrukcjami łukowatymi, jak i zakończonymi płaskim, pojedynczym piórem resoru będącym punktem podparcia.
W przypadku uszkodzenia resoru piórowego możliwa jest naprawa jego części składowych. W ofertach sklepów motoryzacyjnych można odnaleźć pojedyncze pióra resorów, tulejki, czy chociażby gumowe nakładki na resor. Poszczególne pióra mogą być ze sobą połączone poprzez śrubę ustalającą w środkowej części (sercówce), bądź przy użyciu stalowych opasek ściągających.
Montaż resoru w samochodzie dostawczym
Montaż resoru w samochodzie dostawczym wymaga użycia dodatkowych narzędzi i części. Co do zasady, resor piórowy mocuje się do pochwy mostu napędowego lub belki osi przy użyciu strzemion. Resor mocuje się także do ramy pojazdu, natomiast sposób mocowania uzależniony jest od zakończeń resoru – prostych, bądź zagiętych główek.
Gdy obie główki są zagięte wówczas jedną z nich osadza się w sworzniu, a drugą podczepia na wieszaku. Płaskie zakończenia wymuszają zastosowanie ślizgacza, bądź specjalnych gniazd z gumowymi nakładkami. Tylny resor piórowy ma szczególne znaczenie w przypadku tylnonapędowych samochodów dostawczych. Zespół Polski Van pragnie zwrócić uwagę, że to resor piórowy decyduje o bezpieczeństwie przewozu towarów o dużym ciężarze.