W Internecie jest zdecydowanie za mało informacji dotyczących części samochodowych. Przeciętny właściciel auta może się zagubić w mnogości mark i ofert dostępnych na rynku. Niektórzy z nas mają sprawdzone sklepy, bądź serwisy z usług których regularnie korzystają. Niektórzy z nas dokonują jednak napraw samemu, bądź kupują potrzebne przedmioty na własną rękę. Jak się w tym wszystkim odnaleźć? Czy są duże różnice pomiędzy częściami oryginalnymi, a zamiennikami z segmentu premium? Dzisiaj prezentujemy Wam ekstremalny test części zamiennej! Piasta Trateo została zamontowana w Fordzie Transicie (Driftbusie) z silinikiem V8 i przetestowana na torze przy skrajnie niskiej temperaturze.
Test piasty do Forda Transita MK7
Piasta to jedna z najważniejszych części konstrukcyjnych koła samochodowego. Razem z łożyskiem, umożliwia ona połączenie koła z vanem. Dzięki zastosowaniu piasty możliwy jest ruch obrotowy kół na nieruchomych osiach zawieszenia. Do uszkodzenia dochodzi zazwyczaj w skutek nadmiernego obciążenia, bądź przeciążenia. Warto zaznaczyć, że zużycie łożyska postępuje znacznie szybciej gdy uszkodzona zostanie piasta. Bardzo częstą przyczyną awarii piasty jest również technika jazdy kierowcy. Im bardziej agresywna jazda i intensywne skręty – tym większa szansa na pęknięcie, bądź zerwanie piasty. Dlatego testowanie jej przy użyciu Drift Busa wydaje się być najlepszym rozwiązaniem. Podczas jazdy bokiem z dużą prędkością, piasty narażone są na większe przeciążenia niżeli ma to miejsce w normalnych warunkach eksploatacyjnych.
Przejdźmy jednak do samego testu. Temperatura -20°C, tor pokryty śniegiem, blaszany dostawczak z napędem na tylną oś i silnikiem V8 z BMW M5. W każdym kole Transita znalazła się piasta Trateo. Cały dzień brawurowej jazdy bokiem, wykorzystywanie pełni potencjału vana przez kierowcę wyścigowego. Żadnych uszkodzeń, czy problemów! Ta piasta przejedzie jeszcze setki tysięcy kilometrów i może przetrwać do ostatnich chwil dostawczaka.
Piasta Trateo – jakość oryginału w cenie zamiennika
Piasta do forda transita wykorzystywana w teście dostępna jest do kupienia u polskiego dystrybutora za 188 zł. W zestawie otrzymuje się piastę, łożysko oraz 5 szpilek montażowych. Analogiczny zestaw oryginalnych części w ASO kosztuje 1063.95 zł. To ponad 5 razy więcej, podczas gdy jakość tych dwóch zestawów jest niemalże identyczna. Tożsame są wszystkie wymiary, wytrzymałość. Jak wykazał test – piasta trateo radzi sobie bardzo dobrze, nawet przy -20 stopniach Celcjusza i agresywnej jeździe bokiem. Po testach torowych, zespół inżynierów Transit Center zdemontował piastę, by ocenić jej stan i stopień zużycia. Po całym dniu jazdy bokiem, piasta cały czas wyglądała jak nowa i nie straciła swoich właściwości.
Co o tym sądzicie? Kupujecie części oryginalne, części zamienne, czy może stawiacie na używki zakupione na szrocie?