Ford Transit Custom to najprawdopodobniej najładniejszy van w segmencie średnich samochodów dostawczych. Szczególnie, gdy mówimy o jego specjalnej wersji: Transit Custom Sport, pochodzącej z grudnia 2020 roku. TestoVany Ford jest napędzany najnowszą generacją silników wysokoprężnych 2.0 EcoBlue, generując imponujące 185 KM. Custom to wóz komfortowy, elegancki i praktyczny. Łączy w sobie pragmatyczne rozwiązania stosowane w dostawczakach z cechami zwrotnej osobówki.
Ford Transit Custom był bezpośrednią konkurencją dla VW Transportera, której udało się zwyciężyć rywalizację. Volkswagen i Ford nawiązali współpracę na mocy której utworzą wspólny model, bazujący właśnie na Customie. Oddają to także wyniki sprzedażowe z początku tego roku. Samochodowi dilerzy sprzedali w styczniu 4626 samochodów dostawczych, z czego prym wiodły Fordy – sprzedano aż 783 sztuki.
Poznajecie to charakterystyczne malowanie na masce i boku vana? To już klasyka, nawiązująca do Forda GT, Mustanga i innych sportowych wariacji Forda. Ksenonowe reflektory, krystalicznie biały lakier, bogate wyposażenie – marzenie każdego fana dostawczaków. Na uwagę zasługuje również atrapa Trail, którą można wymienić na grill kojarzony z Fordem Raptorem.
Wnętrze Transita Customa 2020
Pierwszym elementem rzucającym się w oczy po wejściu do auta jest duży ekran w centralnej części kokpitu. Jest to już czwarta generacja sygnowana nazwą: Sync 4.0, uzupełniona systemem multimedialnym. Ekran umożliwia sterowanie wszystkimi systemami, którymi napakowany jest ten wóz. Funkcja wykrywania pieszych? Proszę bardzo! Pomoc przy cofaniu z holowaną przyczepką? Nie ma sprawy! Inteligentny tempomat, poprawa trakcji podczas wiana silnych wiatrów bocznych, przestrzenne nagłośnienie. Komfort i rozwiązania na miarę XXI wieku. Ogromnym plusem Customa po faceliftungu jest wygoda – od fotelu, przez automatyczną skrzynię biegów, aż po wyciszenie kabiny kierowcy. Tym autem jeździ się naprawdę przyjemnie i ciężko o lepszy wybór w tym segmencie na rynku europejskim.
Ford nie zdecydował się na umieszczenie łopatek do zmiany biegów przy kierownicy. Przyciski kierownicy przeznaczone są głównie do funkcji multimedialnych – zmiany muzyki, sterowania głośnością. Ciekawe rozwiązanie znalazło się natomiast na gałce zmiany biegów – działa ona w dwojaki sposób. Można wybierać tryb automatycznej skrzyni biegów poprzez przesunięcia dźwigni, jak i zmieniać biegi dedykowanymi przyciskami. Ich rozłożenie na dźwigni zmiany biegów jest naprawdę genialne i wpasowuje się idealnie pod poszczególne palce prawej dłoni.
Prezentowany egzemplarz posiada 6-biegową skrzynię automatyczną typu SelectShift. W najnowszych modelach wprowadzono już 10-biegowe automaty znane z Mustanga. Na desce rozdzielczej, w towarzystwie zegarów i klasycznych kontrolek, znalazł się również ekran komputera pokładowego. Wyświetla on najważniejsze komunikaty, chociaż informacje nań wyświetlane można dostosować do własnych upodobań i potrzeb.
Dokładny i praktyczny test znajdziesz w naszym materiale filmowym. Transit Custom to lider średnich dostawczaków. Nie ma jednak wozów idealnych. Custom ma swoje wady i bolączki. Użytkownicy skarżą się przede wszystkim na fabryczną wadę wtryskiwaczy, jak i problem dogrzania tylnej części pojazdu. Oczywiście można sobie z nimi poradzić przy odrobinie chęci i samozaparcia.
Ford Transit Custom Sport / Galeria
Ford Transit Custom w Transit Center Koła Ford Custom Felga Transit Custom – kokpit, ekran SYNC
Serdeczne podziękowania dla firmy Transit Center, która zajmuje się sprzedażą części do forda transita i innych dostawczaków. To właśnie oni udostępnili Transita Customa 2020 do testów redakcji polski van.