Główną metodą sprawdzenia systemów bezpieczeństwa oraz rozwiązań konstrukcyjnych nowych samochodów są testy zderzeniowe. Za ich wykonywanie w Europie odpowiedzialna jest niezależna organizacja Euro NCAP, finansowana przez indywidualne podmioty oraz rządy niektórych państw. Za sprawą licznych czujników umieszczonych w karoserii pojazdu oraz manekinach bada się wytrzymałość konstrukcji, potencjalne zagrożenia dla kierowcy i pasażera. W ostatnich latach zmieniono kryteria oceny, by skupić się na systemach zapobiegającym wypadkom. Zmobilizowało to producentów do implementacji nowych technologii w samochodach dostawczych – od funkcji wykrywania pieszych, przez systemy zapobiegania kolizji, aż po pilnowanie pasa ruchu. W tym artykule omówimy testy zderzeniowe Volkswagen Crafter 2021 i to, jak wypada on na tle konkurencji.
Do testów wykorzystano blaszaną wersję z napędem 4motion o masie 2548 kg i ładowności 952 kg. Na potrzeby testów, dostawczak został dociążony do masy 3020 kg. Pojazd posiada system przypominania o zapięciu pasów – zarówno kierowcy, jak i pasażera. Jest on uruchamiany poprzez otwarcie drzwi i uaktywniany w momencie odpalenia samochodu. Van posiada system zapobiegania kolizjom z innymi samochodami – nie ma jednak funkcji wykrywania pieszych, ani rowerzystów. Testowany model posiada moduły zapobiegające przypadkowej zmianie pasa ruchu, jednak nie jest to element standardowego wyposażenia.
Systemy zapobiegania kolizjom drogowym otrzymały 14.2 na 30 możliwych punktów, co nie jest zbyt optymistycznym rezultatem. Można wnioskować, że system redukuje skutki kolizji ale przeważnie nie jest w stanie im zapobiegać. Warto również zaznaczyć, że wersje nowego Craftera uzależnione są od rynku na który trafiają. Najbezpieczniejsze są auta kierowane na rynek szwedzki, które niektóre opcjonalne systemy bezpieczeństwa posiadają w standardowym wyposażeniu. Wydajność i jakość zastosowanych systemów bezpieczeństwa została oceniona na 44%, co daje jeszcze duże pole do poprawek i usprawnień.
Volkswagen Crafter 2021 otrzymał drugi rezultat wśród testowanych samochodów dostawczych z rocznika 2021, dzięki czemu zyskał srebrną odznakę! Szczegółowy wynik badań dostępny jest tutaj: Testy zderzeniowe Volkswagen Crafter 2021.
Video: Testy zderzeniowe Volkswagen Crater 2021
Nowe standardy bezpieczeństwa Euro NCAP
Testy Euro NCAP przeszły w ostatnich latach transformacje. W testach zderzeniowych wykorzystuje się manekiny odpowiadające kobietom, czy małym dzieciom. Dużą uwagę przykłada się również do analizy porównawczej modeli wypuszczanych na różne rynki krajowe. Różnice pomiędzy krajami potrafią być naprawdę spore. To samo tyczy bliźniaczych modeli. Nissan NV400 i Renault Master są produkowane w tej samej fabryce ale aktywny hamulec bezpieczeństwa jest dostępny jedynie w dostawczaków francuskiej marki.
„Pierwszą rzeczą, która zwróciła naszą uwagę był fakt, jak słabo pojazdy w tym segmencie są zazwyczaj wyposażone w systemy bezpieczeństwa, które są obecnie standardem w samochodach osobowych. Producenci muszą zacząć poważniej traktować bezpieczeństwo a nabywcy flot powinni nalegać na wybór tych systemów, aby zapewnić lepszą ochronę swoim kierowcom i wszystkim użytkownikom dróg. Chcemy, aby dobrze działająca technologia bezpieczeństwa była standardem w tym segmencie rynku.”
– sekretarz generalny Euro NCAP Michiel van Ratingen
Volkswagen bardzo dobrze poradził sobie w testach aut dostawczych z rocznika 2021. Pierwsze miejsce w testach padło łupem VW Transpotera T6.1, podczas gdy srebrna odznaka trafiła do Volkswagena Craftera 2021. Nadal jest bardzo dużo do poprawy, jednak jak wykazały testy zderzeniowe Volkswagen Crafter – konkurencja ma znacznie więcej do zrobienia.