Zabudowy
Samochody dostawcze poza swoimi fabrycznymi wersjami, posiadają różnego typu zabudowy, konstruowane i implementowane przez firmy zewnętrzne. Są one nastawione na konkretne nisze i potrzeby wyspecjalizowanej działalności w konkretnej branży. Najpopularniejsze zabudowy aut dostawczych to izotermy, wywrotki, lawety, chłodnie, skrzynie, kurierki oraz kontenery. Niektóre firmy oferują również specjalne zabudowy dla mechaników, firm gastronomicznych, czy do przewozu zwierząt. Zabudowy zazwyczaj są tworzone z aluminium i materiałów kompozytowych, zapewniających
niską wagę i dobrą izolacje cieplną. Oczekiwanie na zabudowę auta dostawczego może trwać nawet 3 miesiące, dlatego klienci bardzo często wybierają gotowe rozwiązania dostępne od ręki. Zabudowy kurierskie umożliwiają szybkie przemieszczanie się kierowcy pomiędzy szoferką, a częścią załadunkową. Ściana oddzielające te dwie strefy musi posiadać homologacje i spełniać wymogi bezpieczeństwa. Możliwości konfiguracyjne są naprawdę duże, dzięki czemu nawet najbardziej wymagające osoby będą mogły znaleźć rozwiązania dla siebie i swojej firmy.
Firmy tworzące zabudowy
Autoryzowane sieci dealerskie oraz poszczególne salony samochodowe bardzo często podejmują stałą współpracę z firmami zajmującymi się homologacjami zabudów. Jest to istotne ze względu na prawa gwarancyjne. Homologacja zapewnia zachowanie gwarancji nawet jeśli utworzenie zabudowy wymaga zmiany w układzie elektrycznym pojazdu, czy ingerencję w strukturę nośną pojazdu. Przed nawiązaniem współpracy z daną firmą, warto również sprawdzić czy firma tworząca zabudowę do dostawczaka tworzy ją samodzielnie, czy jest jedynie montażystą ścian i rozwiązań konkretnej firmy. W każdym województwie działa kilkanaście firm odpowiedzialnych za zabudowy pojazdów użytkowych. Niektóre są wyspecjalizowane w konkretnych typach zabudowy, np. chłodniach. Przy wyborze firmy od zabudów samochodów dostawczych należy kierować się jej specjalizacją, jak i renomą. Niektóre firmy są specjalistami w zabudowach do Forda, podczas gdy inne wykonują zlecenia jedynie na pojazdach Iveco. Wielu producentów zabudów stawia na rozwiązania modułowe, które umożliwiają łączenie różnych modułów ze sobą, celem zoptymalizowania wykorzystanej przestrzeni, jak i łączenia różnych funkcji. Do najpopularniejszych polskich firm tworzących zabudowy do samochodów dostawczych należą: Carpol, Grupa Marvel, Modesto oraz MrAuto.
Zabudowy kamperowe
Kampery różnią się wersjami zabudowy. Najpopularniejszy podział samochodów kempingowych wyróżnia zabudowy alkowe, pół-integral, integral (zintegrowane) oraz zabudowy typu pick-up. Osobną kategorią są również vany i busy w których przestrzeń mieszkalną umiejscowiono na pace pojazdu, w miejsce przestrzeni ładunkowej. Zabudowa alkowa to najprawdopodobniej najpopularniejsza odmiana kamperów w których dodatkowe miejsce do spania umiejscowione jest ponad kabiną kierowcy. Auta tego typu charakteryzują się dużą wygodą. Do minusów zabudowy alkowej należy zaliczyć niekorzystny stosunek oporu powietrza i idący za nim podwyższony poziom spalania. Samochody wpół zintegrowane mają częściowo zintegrowaną część mieszkalną z kabiną kierowcy, podczas gdy sama zabudowa wystaje nieco poza obrys pojazdu. Pojazdy typu integral są w pełni zintegrowane, ich zabudowa jest połączona z szoferką. Cechuje się najlepszym wykorzystaniem dostępnej przestrzeni oraz wysoka wygoda użytkowania. Zazwyczaj tego typu auta są najdroższe, ponieważ wymagają utworzenia autorskiego kształtu karoserii. Najpopularniejsze zabudowy kamperowe to Westfalia, Rimor, Hymmer oraz Hobby.